Flexplek & kwaliteit op kantoor

Je komt er tegenwoordig niet meer omheen, ieder kantoor is zowat omgetoverd tot een flexplek-walhalla waar menig manager of eigenaar trots op is, maar is dat ook terecht? Veel kantoren die omgetoverd zijn tot flexplek laten teveel hiaten zien.

Geen eigen plek meer

Je komt ‘s ochtends binnen op je kantoor en ziet dat alle werkplekken zijn bezet, waar ga je dan zitten? Doordat er rekening gehouden wordt met de indeling en aanwezigheid en de aanwezigheid van parttimers wordt het aantal werkplekken efficiënter ingedeeld of beschikbaar gesteld. Hierdoor komt het voor dat, als in ene iedereen aanwezig is, er geen plek meer is voor degene die als laatste binnenkomt.

Onpersoonlijk

Mensen die hun eigen werkplekje leuk inrichten met de foto’s van de kinderen en een eigen plantje op tafel hebben, moeten dit ruimen voor een kaal en leeg bureau voor iedereen die ervoor kiest daar te zitten. Dit laat geen ruimte meer over voor een leuke werkomgeving omdat men is overgegaan naar het nieuwe werken.

Doordat collega’s niet meer bij elkaar in de buurt zitten, zijn de persoonlijke gesprekken ook verdwenen. Men moet van de werkplek afgaan om überhaupt iemand te spreken omdat die helemaal ergens anders zijn gaan zitten.

Nu moet iedereen, dankzij de mobiliteit van laptops en internetbereik, in ene met hangouts de persoonlijke conversaties aangaan met collega’s, of toevallig iemand tegenkomen bij het halen van een bak koffie in de keuken of bij de automaat.

Spullen opbergen

Door de onpersoonlijkheid van de nieuwe flexplekken, is er ook geen ruimte meer voor persoonlijke spullen. De vraag is dan waar die dan wel te plaatsen. In je tas laten dus of gewoon niets meer meenemen naar kantoor.

Er zijn natuurlijk wel alternatieve oplossingen geboden hiervoor die niet meer op het bureau horen te staan nadat de werkdag over is. Een laatje of doos in de kast zijn veel toegewezen plekken hiervoor. Het dan ook weinig nut meer om persoonlijke spullen mee te nemen naar kantoor. En als het echt nodig is worden deze veelal in de tas gelaten die naast het bureau wordt neergezet.

Top 5 ergernissen aan flexplekken

De nadelen zijn dus bekend, dat er onvoldoende wordt nagedacht over het flexplek beleid dat voor iedereen moet gelden. Hierdoor ontstaan te veel problemen waar geen rekening mee is gehouden.

  1. geen werkplek aanwezig bij drukte
  2. ver weg van je collega’s zitten
  3. onpersoonlijke werkplek
  4. geen opbergmogelijkheden voor je spullen
  5. hangouts gesprek ipv. een persoonlijke conversatie

Oplossingen

Uiteraard is het flexplek gebeuren uitermate handig voor kleine zelfstandigen of mensen die een niet altijd een vaste werkplek nodig hebben omdat ze veel de deur uit zijn. Maar wat dan wel te doen voor diegene die fulltime op hetzelfde kantoor aanwezig zijn?

Het hangt in eerste instantie af van het type werk, de mate van aanwezigheid en de beschikbare ruimte in het bedrijf. Het plan dat een bedrijf op moet zetten hangt dus af van veel factoren wil een flexplek installatie werken.

Een gerenommeerd bedrijf in kantoor- en werkplekinrichting zal dus een uitkomst bieden in het plannen, indelen en inrichten van dit soort werkplekken. Laat dit dus aan een expert over die kan adviseren en meedenken.

In dit plan zijn alle voorgaande punten die uit zijn gelicht mee te nemen, maar zorg er bovenal voor dat jouw stem of voorkeur meegenomen wordt in de voorbereidingen van het plan. Zodoende kan een manager of eigenaar problemen op tijd signaleren en hierop anticiperen.